Waarom social media inzetten voor mijn onderneming?
Social media, we zijn er dagelijks allemaal mee bezig. Of het nu privé of zakelijk is, in het afgelopen jaar besteedde we met zijn allen gemiddeld 2,5 uur dagelijks op social media. Met deze cijfers is het natuurlijk logisch dat veel bedrijven actief zijn op social media. Maar zorgt een mkb-ondernemer ervoor dat het actief zijn op social media loont? En wat zijn de kansen die er te halen vallen?
In deze eerste post over social media behandelen we het nut van social media gebruik voor mkb-ondernemingen.
Welke kansen biedt Social Media MKB ondernemers?
Allereerst is het natuurlijk handig om te weten waarom je als ondernemer nu eigenlijk actief moet zijn op social media. Ondernemers kunnen social media inzetten voor diverse doeleinden:
● Beïnvloeden van koopgedrag
●
Verbeter van je dienst/product
● Je positionering communiceren
● Meer bezoekers krijgen (hier liggen kansen in zowel online als offline)
Dit zijn een aantal voorbeelden van kansen voor mkb-ondernemers op social media. Je kunt deze kansen gebruiken als input voor je doelstellingen, dit is de eerste stap in je social media strategie. Hoe deze doelstellingen gehaald kunnen worden wordt verder besproken in dit artikel.
Creëer het ideale profiel.
Nu we weten wat je doelstellingen zijn voor social media, is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Denk hierbij aan het opstellen van een profiel van een ideale vertegenwoordiging van jouw doelgroep. Dit profiel moet duidelijkheid geven over bepaalde demografische gegevens, maar ook over welke content past bij het profiel en met welke intensiteit je jouw doelgroep kunt benaderen. Een te hoge intensiteit zorgt voor geïrriteerde lezers, een te lage intensiteit zorgt voor het verlies van de aandacht van je doelgroep.
Zodra je het ideale profiel hebt geschetst, kun je verder naar de volgende stap, onderzoek doen naar de aanwezigheid van je doelgroep in cijfers.
Hoeveel gebruikers zijn op social media actief?
Om direct in de cijfers te duiken, een overzicht van de meest gebruikte platformen in Nederland:
- 8,9 miljoen Facebook-gebruikers
- 7,1 miljoen YouTube-gebruikers
- 4,1 miljoen Linkedin-gebruikers
- 3,5 miljoen Twitter-gebruikers
- 3.3 miljoen Google+-gebruikers
Hieruit kun je concluderen dat het voor veel branches loont om actief bezig te zijn op social media, immers de aantallen zijn er. Echter zit hier een kanttekening aan. Simpelweg omdat er 8,9 miljoen Facebook-gebruikers actief zijn, betekent niet dat jouw doelgroep hier tussen zit. Kies voor kwaliteit over kwantiteit en doe onderzoek naar waar jouw doelgroep zich bevindt maar ook zeker wat zij willen zien. Immers is social media er ook op ingericht dat mensen hun aandacht heel snel ergens anders op kunnen richten.
Nu je weet waar jouw doelgroep zich bevindt, kun je je gaan richten op het creëren van content.
Hoe raak ik mijn doelgroep?
Volgens de Van Dale is de definitie van sociaal dat men behoefte heeft om te leven in groepen. En precies dat kan een mkb-onderneming gebruiken om de juiste snaar te raken bij je doelgroep.
Als ondernemer zul je je content door de ogen van je doelgroep moeten lezen, en jezelf afvragen of wat jij communiceert interessant is voor je doelgroep. Hierbij is tone-of-voice, woordkeuze en het gebruik van grafische content zeer belangrijk.
Zodra je duidelijk hebt hoe je jouw doelgroep gaat aanzetten tot actie (in de vorm van een contentkalender), kun je deze gaat uitrollen en de resultaten blijven monitoren.
Doelstellingen social media
Zoals eerder in het artikel is genoemd, doelstellingen zetten voor je social media strategie is cruciaal. Zonder doelstellingen kun je de cijfers achteraf nergens mee vergelijken, en heb je geen inzicht in de progressie die je hebt geboekt. Wil je weten hoeveel bezoekers je hebt gestuurd naar je website? Bekijk dan de mogelijkheden van Google Analytics. Wil jij jouw naamsbekendheid vergroten via Facebook? Bekijk dan het aantal shares en likes op je pagina.