Ondernemer x KAAT

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Een jonge ondernemer met een groot bereik: Het verhaal van KAAT.

KAAT uit Eersel begint langzamerhand een bekende naam op te bouwen in de Kempische retail wereld. Met duizenden volgers op social media en een uniek aanbod mag dit misschien geen verrassing heten. Toch mag het verhaal van Karin van der Heijden minstens bijzonder genoemd worden, die op haar 19e (!) zelfstandig onderneemster werd. Stimulon sprak haar over haar passie voor KAAT en wat de toekomst voor haar en haar winkel zal bieden.

De lancering van KAAT

Zoals gezegd begon Karin op haar 19e haar eigen winkel, maar de plannen waren al veel eerder beklonken. ‘’Ik riep het al sinds ik een klein kind was: Ik ga een eigen winkel starten met de leukste en trendy spulletjes! Ik had zelf al wat ervaring met stages in de retail, maar natuurlijk was ik nog heel jong om zelf al de stap te wagen.’’ Toch bleek dit geen probleem voor succes. ‘’Natuurlijk gaat ondernemen met vallen en opstaan, maar al snel werd duidelijk wat mensen zochten in mijn winkel en kon ik daar mijn aanbod op aanpassen.’’

En wat dat aanbod inhoud, daar is Karin duidelijk in. ‘’Het zijn de oorbellen, armbanden en de tasjes die je niet snel ergens anders tegenkomt. Ik focus me heel erg op het aanbieden van sieraden en accessoires waarvan mensen zeggen: Dat kom ik nu nergens anders tegen en is precies wat ik zoek!’’

Zelf ziet ze haar leeftijd als voordeel. ‘’Het voordeel van jong beginnen is dat je nog veel financiële flexibiliteit hebt. Ik woon nog thuis, waardoor ik nu alles in mijn onderneming kan steken. Daardoor kan ik in sommige keuzes meer risico leggen, meer de grenzen opzoeken in plaats van steeds binnen de lijntjes proberen te kleuren voor een vaste stroom inkomsten.’’

Zorgeloos winkelen waar de aankoop geen must is.

Naast een uniek aanbod is ook de winkel van Karin een plek waarin ze klanten een bijzondere ervaring biedt. ‘’Ik wil niet de winkel zijn die elke klant direct pusht tot een aankoop. Dat is iets wat ik zelf altijd zeer frustrerend vond, dus dat moest een van de speerpunten zijn. Daarom komen hier veel vaste klanten ook vaak kijken naar wat er nieuw is, zonder ook direct iets te kopen. En dat is ook iets wat ik kan waarderen, dat de mensen voor updates en nieuwe accessoires mij weten te vinden. Vaak komen ze later terug naar de winkel datgene wat ze toen in hun handen hadden.’’

Naast dat een aankoop niet als verplichting voelt, doet Karin er ook veel aan om een gezellige sfeer te creëren. ‘’Nogmaals, mensen moeten zich hier nergens tot verplicht voelen, het moet lijken op thuis. Een groot voordeel van dat ik altijd zelf in de winkel ben, is dat mensen weten dat ze overal direct mee geholpen kunnen worden. Zo weet ik natuurlijk veel te vertellen over sieraden en accessoires die ik in huis heb, en kunnen klanten heel gemakkelijk worden geholpen wanneer ze met iets terugkomen naar de winkel.’’

Trendy zijn, en trendy blijven.

Iets wat ook centraal staat bij KAAT, is social media. Kanalen als Instagram zijn doorslaggevend om trendy te zijn, en trendy te blijven. ‘’Ik zie dat veel trends beginnen op social media. Daarom ben ik hier heel erg actief. Niet alleen met KAAT zelf, maar ook met het volgen van influencers en bedrijven die trends zetten in mijn industrie. Daarbij is het heel belangrijk dat ik aan de prijs denk wanneer ik een trend opmerk op social media. De modemerken als Dior zijn vaak trendsetters in mijn branche, maar dat is niet de prijs waarmee ik mijn klanten blij maak. Waar ik naar zoek zijn de early adopters. De modemerken en sieraard makers die meegaan met de trend, op een toegankelijker prijsniveau.’’

Eén van de redenen van haar online succes, is dat Karin zich goed heeft ingelezen in de werking van social media. ‘’Welke tekst je gebruikt, of hastags voor een groter bereik zorgen en het belang van interactie met je volgers. Ik wil dat degene die mijn socials volgen niet verveeld raken met alledaagse content. Mijn volgers zijn degene die mijn bedrijf tot een merk maken, dus stel ik daar mijn content heel specifiek op af.’’

Groot worden in klein blijven.

Als we het hebben over toekomstplannen, moet Karin lachen. ‘’Vaak hoor je ondernemers praten over groter worden en werknemers aannemen. Maar mijn kracht ligt juist in het kleinschalige; ik, mijn winkel en de meest unieke producten. Daarom zie ik mezelf niet voor me in een groot warenhuis met tientallen werknemers. Waar ik wel continue mee bezig ben is het uitbreiden van mijn assortiment, daarin wil ik zeker blijven groeien. Mijn nieuwe aanwinsten in mijn assortiment, de laarzen, zijn daar een mooi voorbeeld van. Super leuke items waarmee ik een nieuwe stap zet in de groei van mijn assortiment.’’

De stap naar online.

Net als veel ondernemers is KAAT door de pandemie momenteel gebonden aan enkel online verkoop. Langzaam kwam het besef dat de huidige manier van verkoop kansen liet liggen. ´´Direct na de sluiting van mijn winkel ben ik me gaan richten op de verkoop via Instagram en het bezorgen van producten. Alleen op die manier bleek het niet zeer rendabel, plus klanten hadden nergens makkelijk toegang tot mijn volledige assortiment. Als de mogelijkheid er is om binnenkort weer volledig open te gaan is dat natuurlijk geweldig, maar het ziet er niet naar uit dat dit snel gaat gebeuren.

Toen ben ik samen met Stimulon gaan kijken naar de mogelijkheden van een webshop. Ik heb dit zelf eigenlijk altijd afgezworen, omdat mijn bedrijf moest draaien rondom mijn winkel en de klantervaring die daarbij hoort. Stimulon liet zien hoe een webshop als aanvulling kan dienen op mijn winkel, en ik heb er sindsdien nooit spijt van gehad.’’