JT Techniek x Stimulon

Website laten maken Stimulon Reusel ratatouille Oirschot

Deze post delen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Starten met een commerciële studie om later in de metaalbewerking te beginnen. Het is niet de meest bewandelde weg maar voor Vic Swaanen, mede-eigenaar van JT Techniek, een waar hij veel plezier in beleeft. Hoe is deze stap bevallen en hoe werkt ondernemen in de metaalbewerking?

We spreken Vic tijdens deze eerste editie van ‘’Ondernemer X’’.

‘’Dag Vic, bedankt voor je tijd. Kun je jezelf voorstellen en uitleggen wat jouw rol binnen JT Techniek is?’

Dag Mike, Vic Swaanen 28 jaar oud en woonachtig in Helvoirt. Sinds januari 2018 ben ik mede-eigenaar geworden van JT Techniek samen met Johan Vissers, die het bedrijf al sinds de oprichting runde.

In onze tweesplitsing richt ik me op de sales / marketing, werkvoorbereiding, inkoop en financiën. Johan stuurt alles op de werkplaats aan en is verantwoordelijk voor alles wat met de productie te maken heeft. De samenwerking verloopt momenteel geweldig omdat Johan en ik beide verschillende achtergronden hebben. Waar ik het bedrijf en Johan kan aanvullen met mijn commerciële achtergrond, weet Johan dit te doen door zijn jarenlange ervaring in de metaalindustrie.

‘’Was het voor jou al snel duidelijk dat je na je studie Commerciële Economie in de metaalbewerking terecht zou komen?’’

Ik ben mijn studie destijds inderdaad niet begonnen met het idee later een bedrijf te runnen in de metaalbewerking. Wel moet ik zeggen dat ik tijdens mijn studie bijbaantjes had in de techniek, waardoor ik steeds meer bekend raakte met de industrie. Richting het einde van mijn studie merkte ik dat er tussen mijn medestudenten niemand was met echte affiniteit met techniek. Toen ik besefte dat dit een unieke combinatie kon zijn studeerde ik net af en was ik werkzoekende.

Na mijn studie heb ik 2,5 jaar ervaring opgedaan bij een ander metaalbewerkingsbedrijf. Sindsdien ben ik begonnen bij JT Techniek, en blijkt de combinatie inderdaad een groot voordeel. Binnen JT Techniek heeft elke werknemer veel technische kennis, maar is weinig tot geen aandacht besteed aan een bedrijf vanuit commercieel perspectief. Mensen doen altijd zaken met mensen en niet met bedrijven. Het is dus belangrijk om goede relaties op te bouwen en mensen om je heen te verzamelen waar je goed mee kunt samenwerken. Dit geldt voor zowel klanten als leveranciers. Dit zijn zaken waar mijn commerciële achtergrond zeker bij helpt.

‘’Binnen jullie branche wordt veel op prijs geconcurreerd en is er product specifiek weinig ruimte om onderscheiden te zijn. JT Techniek is zich daardoor anders gaan profileren, klopt dat?’’

Dit klopt inderdaad. In de regio zitten heel veel metaalbedrijven en alle bedrijven hebben wel een aantal goede lassers in dienst, dit is een randvoorwaarde voor een metaalbedrijf. Zoals ik eerder zei ‘mensen doen zaken met mensen en niet met bedrijven’, ik vind het dus erg belangrijk dat we onze klanten en leveranciers goed leren kennen zodat we echt weten wat we aan elkaar hebben. We proberen daarnaast bij nieuwe klanten ook mee te denken hoe dat we onze werkzaamheden zo goed mogelijk kunnen integreren in hun productieproces. Wij zijn vaak een onderdeel van het gehele proces en daarom is de directe en snelle communicatie zo belangrijk.

Daarnaast vind ik het belangrijk om onze vakmensen duidelijk naar voren te laten komen in onze communicatie, we hebben een uitzonderlijke jong en gemotiveerd team en dit moet gezien worden. Iedereen is flexibel en we zorgen er altijd voor dat ze goed op de hoogte zijn van de wensen van de klant. Iedere opdracht is anders en het is belangrijk dat zij exact weten wat de klant verwacht. Alleen dan kunnen we onze goede prijs/ kwaliteit verhouding garanderen.

‘’Een andere onderscheidende factor van jullie zijn de interne processen die zijn geoptimaliseerd. Kun je ons daar eens wat meer over vertellen?’’

Klopt inderdaad. Als bedrijf ga je kijken hoe je vanuit je eigen kracht onderscheidend kunt zijn in een branche. Dat is bij JT Techniek zonder meer de kwaliteit van lassen en ons netwerk van leveranciers en partners. Dat wilden we gaan combineren, aangezien onze klanten natuurlijk niet enkel het laswerk uit willen besteden. We hebben het productieproces zo ingesteld, dat onze werknemers op de werkvloer zich enkel met lassen bezighouden. Alles hieromheen is dermate efficiënt ingericht dat wij toch concurreren met bedrijven die alles in eigen huis kunnen maken. Elke partner houdt zich bezig met datgene waar zij gespecialiseerd in zijn.

Natuurlijk blijven we aan dit proces werken. Wij zijn continue bezig met het verbeteren van ons proces zodat we ons zoveel mogelijk met lassen bezig kunnen houden. Dus alle verspillingen binnen ons proces proberen we te elimineren. Uiteraard kunnen wij dit niet alleen, we hebben maandelijks met het hele team overleg om hierover te brainstormen en ook vooral om de bevindingen uit de werkplaats te horen.

‘’JT Techniek is een bedrijf dat wordt gerund door jouzelf en Johan Vissers, die het bedrijf destijds is gestart. Op welke manier zorgen jullie samen voor de bedrijfsvoering?’’

Johan is een man uit de praktijk die zelf jarenlange ervaring heeft in de lasindustrie. Ideaal dus dat Johan daarmee de lassers aan kan sturen aangezien hij weet wat er speelt onder de lassers omdat hij er zelf tussen heeft gestaan. Door eigen ervaring weet hij van veel zaken hoe ze het beste gemaakt kunnen worden. Aan de andere kant ben ik dus druk bezig met de profilering van ons bedrijf naar de buitenwereld en kijk ik hoe we ons bedrijf beter kunnen laten aansluiten op de wensen van de klant. Natuurlijk zorgt dit weleens voor discussies omdat we beide ook zeggen waar het op staat, maar we kijken altijd naar wat het beste is voor JT Techniek in de beslissingen die we nemen. Verder zijn onze taken duidelijk gescheiden, daardoor hebben we ons eigen ding binnen het bedrijf waarvoor we verantwoordelijk zijn.

– Vic & Johan, eigenaren van JT Techniek –

‘’Waar willen jullie met JT Techniek naartoe de komende jaren? En nog belangrijker, hoe wil je dit gaan bereiken?’’

We willen met JT steeds meer op zoek gaan naar klanten die echt bij ons passen en waar onze kwaliteit echt iets toe kan voegen voor de klant. Dit zijn vaak engineeringsbureaus die zelf geen mogelijkheden hebben voor productie. Zij bedenken de producten/ machines en samen kunnen we kijken naar de maakbaarheid hiervan. Wij zorgen dat alles geregeld wordt zodat zij zich echt bezig kunnen houden met het ontwikkelen van nieuwe producten/ machines. Wij zien kleinere mkb bedrijven het beste bij ons passen, door onze directe en informatieve manier van communiceren komen we samen tot een goed eindresultaat.

De website is door Stimulon aangepakt zodat deze dezelfde frisse uitstraling heeft dan de rest van het bedrijf. In de toekomst willen we samen met Stimulon gaan kijken hoe dat we onze ideale klant het beste kunnen bereiken. We geloven erin wanneer we onze online identiteit goed wegzetten dat we beter in contact kunnen komen met bedrijven die echt bij ons passen. Daarnaast moeten we ervoor zorgen dat we continue bezig blijven met het verbeteren van onze vindbaarheid.

Overig nieuws

Ondernemer X

Ratatouille x Stimulon

Een restaurant met een visie voor vers eten en lokaal ondernemen. Dat is hoe bistro/restaurant Ratatouille in Oirschot het beste kan worden omschreven. In de