Flexibiliteit bieden in een dynamische woningmarkt.
Al meer dan één decennia lang is Ben Straatman een bekend gezicht in de Kempische makelaarswereld. Waar de woningmarkt sterkt fluctueert, probeert Ben in die zee van onzekerheid een stabiele factor te spelen tijdens de koop of verkoop van een ‘mens zijn duurste project’.
Een desastreuze start
Ben begint in 2007 zijn eigen makelaarskantoor, waar ondernemen in de familie zit. ‘’Mijn vader had een hypotheek & verzekeringskantoor, dus de makelaardij sluit daar hartstikke goed op aan. Elkaars klanten bedienen, toegevoegde waarde leveren. Gemak voor de klant. Dat waren de uitgangspunten waarmee ik mijn eerste stappen in de ondernemerswereld zette.’’ In 2008 was daar echter de financiële crisis, die Ben na één jaar ondernemen direct voor grote uitdagingen zette.
‘’’De recessie was direct voelbaar op de huizenmarkt. Ondanks dat de prijzen al sinds 1995 stegen, stelden de banken nu zware kredieteisen aan kredietverlening. Voeg daar de stijgende werkloosheid, het lage consumentvertrouwen en de onzekerheid over de hypotheekrenteaftrek bij, en je kunt begrijpen dat de huizenmarkt volledig op slot ging.’’

Doorzetten
Eind 2013 gloort er weer hoop aan de horizon. ‘’Mijn vroege interesse in vastgoed was door de jaren heen veranderd in een passie, een die ik niet zomaar de rug toe zou keren. De eerste jaren stonden in het teken van doorzetten. Maar tot op de dag van vandaag heb ik geen spijt, zeker niet als ik kijk met hoeveel plezier ik sindsdien mijn vak heb mogen beoefenen.’’
Lokaal kantoor, lokaal aanbod
Als we het over de focus van Ben hebben, blijken we veel gemeen te hebben. ‘’Net als met jullie diensten richt ik me volledig op De Kempen. De mensen hier zijn niet op zoek naar een gladde makelaar, degelijkheid en betrouwbaarheid zijn zeer belangrijke aspecten in het werk dat ik verricht. En dat doet me goed, mensen de garantie kunnen geven volledig in hun wensen mee te kunnen denken.’’
Switch naar online
Met de populariteit van social media en de opkomst van het platform Funda is er ook de afgelopen jaren veel beweging geweest in de huizenmarkt. ´´Social media is belangrijk om met de mensen uit De Kempen in contact te blijven. Ik deel tips, nieuwe huizen en zelfs een dag uit mijn werkleven online. Daarnaast heb ik sinds kort Pinterest voor sfeerbeelden. Voor mijn nieuwe website en mijn social mediakanalen werk ik intensief samen met Stimulon.´´
Als het over Funda gaat, moet Ben lachen. ´´Ja, dat is toch wel een schot in de roos gebleken. Mensen houden ervan om bij anderen binnen te kijken, inspiratie op te doen maar ook geïnteresseerd rond te kijken welke opties er op de huizenmarkt zijn. Als makelaar moet Funda een centraal onderdeel spelen in jouw verkoopkanalen.’’

Rooskleurige toekomst
Ben kijkt positief naar de toekomst. ‘’Op dit moment beleven we weer een van de hoogste pieken in de huizenmarkt ooit. De rente staat extreem laag, en door het fikse woningtekort zal de vraag het aanbod nog lange tijd overstijgen. Het zoeken van een koper is veel makkelijker geworden, waardoor mensen zelf hun huis te koop zetten op bijvoorbeeld Facebook. Toch zijn zaken zoals de juridische vastlegging (koopakte) stappen die graag met een makelaar gemaakt worden. Dat is ook de flexibiliteit die ik wil bieden: Wil je bepaalde zaken zelf doen? Helemaal geen probleem, ik ondersteun mensen bij de stappen waar de dan nodig hebben!’’