Conversie optimalisatie

Facebook
LinkedIn
WhatsApp

Conversie optimalisatie (vaak afgekort met CRO: Conversion Rate Optimization) is jargon voor optimaliseren van je website of de content op je social media zodat deze leidt tot een hoger resultaat. Hierin kan resultaat uit conversie leiden tot een offerte aanvraag, het invullen van een contactformulier, bestellen van een product of een nieuwe aanmelding op je nieuwsbrief. In dit blog artikel vertellen we je meer over hoe jouw bedrijf een hogere conversie kan genereren.


Wat betekent conversie?

Conversie is breed, en daarmee de manier om te converteren ook (hier komen we later op terug). Conversie kun je zien als de uiteindelijke gewenste actie door een gebruiker. Het daarom ook een doel op zich. Hierbinnen zijn zoals gezegd meerdere doelen mogelijk:

• het invullen van het contactformulier;
• het opvragen van een offerte;
• het doorklikken naar een gewenste pagina op je website;
• het downloaden van een checklist of whitepaper;
• het kopen van een product;
• het aanmelden voor een nieuwsbrief.

Als CRO specialist maak je ook nog eens onderscheid tussen micro en macro conversies, aangezien deze een heel andere impact hebben op je bedrijf. Micro conversies hebben een kleine impact op je bedrijf en/of campagne. Meerdere micro conversies leiden uiteindelijk tot een macro conversie van een gebruiker. De macro conversies leveren jouw bedrijf iets op. Dit is een aankoop, contractondertekening of zelfs als het invullen van het contactformulier.

Als bedrijf is het belangrijk om te meten wat het succes is van jouw verschillende micro conversies. Als een bepaald product bijvoorbeeld niet verkoopt, kun je snel inzichtelijk maken op welk conversiepunt het misgaat.


Conversie optimalisatie – Vergemakkelijk de weg die jouw toekomstig klant aflegt.

Om überhaupt jouw conversie te optimaliseren, moet je weten wat de weg is die jouw toekomstig klant aflegt tot aan het moment van klant worden. De funnel waar jouw klant doorheen loopt kun je schematisch weergeven.

Bezoeker –> Lead –> Prospect –> Klant

Nu klinkt een funnel natuurlijk alsof je iemand in de val lokt, maar in de marketingcontext heeft dit een heel andere betekenis. De marketingfunnel betekent dat richting elke volgende stap in het proces klanten afvallen, waardoor de funnel met potentiële klanten (onvermijdelijk) steeds kleiner zal worden.


Een hoger resultaat door conversie optimalisatie

Een overzichtelijk conversie optimalisatie stappenplan.

Stap 1 – data analyse

Maak gebruik van Google Analytics. Dat is de belangrijke eerste stap die je zet richting het inzichtelijk maken van je huidige conversie. Door de bezoeker te ‘’volgen’’ door de website krijg je een heel gedetailleerd beeld van waar bezoekers op vastlopen. Welke pagina’s worden niet bezocht, vanaf waar stopt een bezoeker met klikken etc. Creëer een funnel van de belangrijkste stappen die een klant moet doorlopen. Bij een webshop is dit bijvoorbeeld: Winkelmandje 🡪 Login 🡪 Gegevens invullen 🡪 Betaling afronden. Hiermee zie je bij welke stap bezoekers afhaken, en waar je verbeteringen aan kunt brengen.

Als einde van deze stap maak je een overzichten met alle inzichten die je hebt vergaard. Dit is de input van stap 2.


Stap 2 – een to-do lijst met verbeterpunten

De lijst met inzichten veranderd nu in een to-do lijst. Houd altijd rekening met het feit dat je niet alle verbeterpunten in één keer kunt doorvoeren, aangezien je zo niet weet waardoor je conversie wel of niet optimaliseert.

• Welke aanpassingen zorgen voor snel resultaat?
• Waar zitten de knelpunten die direct verholpen moeten worden?
• Hoe lang duurt het testen van een aanpassing?

Omdat je natuurlijk meerdere verbeterpunten gaat vinden, is het belangrijk om prioriteiten te stellen welke punten eerst aan bod komen. Hierbij kijk je naar de potentie (Wat brengt de aanpassing mij in succes?), belangrijkheid (Hoe belangrijk is de aanpassing in het proces?) en gemak (Hoe snel kan ik de aanpassing doorvoeren?).


Stap 3 – meten en optimaliseren

Vanaf het moment dat je je aanpassingen doorvoert, is het heel belangrijk om deze nauwkeurig te volgen. Daarna wil je gaan kijken of de resultaten betrouwbaar zijn of niet. Veel onderzoekers in het vakgebied statistiek hanteren daarom hypotheses en significantie. Stel vooraf hypotheses op voor het resultaat dat je denkt te gaan halen.

Hypothese 1: Het toevoegen van de oude prijs zorgt voor een toename van toevoegingen in het winkelmandje.

Nulhypothese: Het toevoegen van de oude prijs zorgt niet voor een toename van toevoegingen in het winkelmandje. Met het verzamelen van de resultaten kun je de significantie gaan berekenen. Dat doe je heel makkelijk door het invullen van je resultaten op deze statistiekwebsite.


Wie volhoudt, is koning

Soms zul je merken dat een aantal aanpassingen niet het gewenste resultaat behalen of dat de resultaten niet significant zijn om daadwerkelijk uitspraken over te doen. De sleutel is om vol te blijven houden, want hoe meer aandacht je besteed aan optimalisatie, hoe groter jij de kans maakt dat een bezoeker getriggerd wordt tot actie (conversie).

Wil jij een hogere conversie?

Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Vraag vrijblijvend een brochure op

Direct contact
💬 Hey! Hoe kunnen we je helpen?
Hey! 👋 👋 Klaar voor een sterk merk? Laten we eens kennis maken!