7 tips om je landingspagina te optimaliseren.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Een landingspagina is een van de belangrijkste pagina’s van je website. Het is veelal de eerste indruk die mensen krijgen van jouw bedrijf als ze via Google op zoek zijn naar producten/services die jij aanbiedt. Het doel van een landingspagina kan verschillen: direct triggeren tot contact opnemen, het downloaden van extra informatie over je product of dienst of verder navigeren op de website. Volgens Emmerce is de huidige spanningsboog van een persoon online gemiddeld 8 seconden. Dat betekent dat je een zeer korte tijd hebt om de bezoeker aan te spreken en nieuwsgierig te maken naar wat jij te bieden hebt.

In het blog van de maand juni geven we 7 tips over hoe je jouw landingspagina kunt optimaliseren.

#1 : Zorg dat je je bedrijf pitcht.

Wat heb je jouw potentiële klant te bieden? Met welke kernwaarden staat jouw bedrijf in de branche? De bezoeker moet direct kunnen zien en lezen wat jouw bedrijf uniek maakt en waarom concurrenten er niet meer toe doen. Doe daarom ook altijd goed onderzoek naar waar je doelgroep naar op zoek is en behoefte aan heeft, voordat je je website gaat schrijven en vormgeven.

#2 : Zorg voor een duidelijke call-to-action.

Als je je bezoekers niet aanzet tot de actie die jij wenst, zal er in de meeste gevallen ook niet veel gebeuren. Het beste wat je daarom kunt doen is een call-to-action creëren die de bezoekers triggert nadat hij/zij overtuigd is geraakt van jouw product of dienst. Ongeacht de call-to-action die een bezoeker kan maken, is het belangrijk om niet bescheiden te zijn met deze button. ‘Meer’ of ‘Klik hier’ zullen nu niet bepaald overtuigen. Daarnaast zul je ook moeten zorgen dat de call-to-action direct in het oog springt. Gebruik daarom opvallende kleuren, die natuurlijk niet vloeken met de algemene huisstijl van de website.

#3 : Gebruik beeldmateriaal.

Het gezegde ‘Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden’ kennen we onderhand wel. Dat doet verder niets af aan de waarheid van dit gezegde. Beelden overtuigen, inspireren, wekken betrouwbaarheid op en zo kunnen we nog wel tal van andere voordelen van goed beeldmateriaal geven. We benadrukken even het woord goed in de vorige zin, want foto’s met je Nokia 3000 zullen niet verbeelden wat je zo graag over wilt brengen. Probeer voordat je de foto’s maakt duidelijk te hebben waar op de website de foto’s komen te staan, en zorg ervoor dat elke foto in lijn is met de stijl van de website.

Naast je schrijfstijl is ook het beeldgebruik belangrijk. Ben je een informeel bedrijf? Gebruik dan geen statische portretfoto’s maar straal warmte uit. Beeld draagt sterk bij aan de beeldvorming van een bezoeker, maar dan moet het wel overeenkomen met de gewenste uitstraling.

#4 : Mobile first!

Het overgrote deel van het zoekverkeer vandaag de dag vindt via mobiele telefoons plaats. Het is natuurlijk heel mooi als je website er op laptopversie geweldig uitziet, maar als je daardoor minder aandacht hebt besteed aan de mobiele website kun je natuurlijk verwachten wat dit met de prestaties van de pagina doet. Besteed veel aandacht aan beide versies van je landingspagina, zodat er geen mismatch bestaat tussen verschillende apparaten.

#5 : Gebruik aansprekende headlines.

Koptitels op je landingspagina moeten opvallen. Om hier wat meer praktisch eisen aan te kunnen stellen, hieronder een korte checklist:

  • Een koptitel moet kernachtig geschreven zijn. Je bezoeker moet meteen bij elke koptitel verder overtuigd raken van de meerwaarde van jouw bedrijf.
  • Een koptitel moet geschreven zijn met de behoeftes van de klant in het achterhoofd. Bedenk je steeds of wat je schrijft een gevoel van ‘Hé, hierin herken in mezelf’ of ‘Dit is precies wat ik zocht’ creëert.
  • Naast check 2, is het ook belangrijk dat je de onderscheidende waarden terugkomen in de koptitels. Maar dit moet geen probleem zijn, aangezien jouw kernwaarden een gevolgd zijn van het goed begrijpen van de behoeftes van de klant.

#6 : Maak gebruik van social proof.

Mensen raken overtuigd door verhalen van anderen. Met social proof laat je zien dat je dat jouw product of dienst in de smaak is gevallen bij andere mensen, wat het extra betrouwbaar maakt. Belangrijk is wel dat je geen neppe klantverhalen post, en vaak geven ster-beoordelingen ook niet een betrouwbaar gevoel. Focus je op 1 á 2 klantverhalen die je breed uitmeet, het liefste inclusief volledige naam en foto.

#7 : Maak gebruik van social proof.

Zodra je de aandacht van de bezoeker te pakken hebt, kun je meer vertellen over jouw product of dienst. Ga in op voordelen van je product waardoor de klant niet anders kan dan voor jou te kiezen.